Stefan Nemanja na Savskom trgu

Privode se kraju radovi na rekonstrukcij Savskog trga i postavljanju spomenika Stefanu Nemanji. Proteklo je mnogo godina, kako se  u velikom luku zaobilazio Savski trg i Savsko pristanište, sada je to druga priča, tome je došao kraj, biće to jedan od najmonumentalnijih trgova u Beogradu. 

Beograd na vodi, Stefan Nemanja i Istoriskim muzej Srbije na Savskom trgu do Trga republike predstavljaće najznačajniju gradsku maršutu koja će podsećati novo i drugačije gledanje na Beograd.

Nekadašnja zgrada železničke stanice zablistaće novim sjajem biće reprezen srpske istorije i kulture, na njoj će kucati sat i meriti novo vreme.

Simbol srpskog uspona i državnosti Stefan Nemanja krasi Savski trg svojom veličinom i snagom pogledom i toplinom koja sa visine pada na nas i na naše otačestvo. Hrišćanska duhovnost trajnost i smernost blag pogled sa lica i topao pozdrav pada na svakog prolaznika. Znao je to Aleksandar Rukavišnjikov ruski vajar da izvaja i prenes  na sav trg  i da mu tako da veličanstven izgled.

Spomenik Stefanu Nemanji optočen je kamenim kockama koje su pronađene tokom radova u ulice Milovana Milovanovića starosti preko 100 godina.

Veoma lepo osvetljena zgrada Železničke stanice i znalački osvetljen spomenik Stefana Nemanje visine 23,5 svečano će predstavljati obnovljeni Savski trg.

Na Savskom trgu privode se kraju radovi, postavljaju se poslednje ploče u pešačkoj zoni i travnate površine, zasađeno je dvestapedeset stabala, postavljene su vodene prskalice i sistem za zalivanje cveća i zelenog rastinja.

Kratak osvrt na tekovine velikog župana Stefana Nemanje

Stefan Namanja koji je rodbinski povezan sa Vukanovićima po muškoj liniji i sa Vojisavljevićima po ženskoj liniji, zna se da je bio na vlasti od 1168 godine. Kada je Nemanja preuzeo vlast, Srbija je već imala za sobom dugi niz godina borbe za potpunu samostalnost. Sve do smrti cara Mihaila I Komnina 1180 godine nije bilo uslova za značajnije delovanje i osamostaljivanje Srpske države.
Ugarski kralj Bela III (1173-1196), borba oko Beograda 1182. godine, Ugarsko-Srpska osvajanje 1183. godine, Nemački krstaši na putu za Carigrad 1189. godine kroz Beograd. Prilike dozvoljavaju da se Nemanja širi na teritorije Duklje 1189 gde i na Dalmaciju, koje ulaze u sastav države Nemanjića.
Pregovori koji su usledili pokazuju sažeto uspeh Nemanjine politike, umesto vazalne zavisnosti, Nemanja je ostvario  samostalnost svoje zemlje što je i potvrđeno brakom, da se Nemanjin sin Stefan oženi sinovicom  cara Isaka II Anđela. 
Normani osvajaju do tada neosvojiv Solun 1185. godine, Ugari, Nemci, Srbi i Bugari, svi iz svojih interesa dovode do slabljenja Vizantijskog carstva, na taj način najavljuje se sledeća epoha srpske istorije. Poslednja decenija XII veka donela je velike promene u političkim odnosima. 

Zgrada Železničke stanice izgrađena je po uzoru na druge železničke stanice evropskih zemalja, po projektu nepoznatog bečkog arhitekte. Prvi voz sa ove stanice krenuo je  septembra 1884 godine. 
U vreme gradnje zgrada je predstavljala značajan poduhvat i simbol tadašnje kraljevine Srbije.
Zgrada je projektovana u duhu akademizma kao reprezentativno zdanje, razvijene osnove. Svojim specifičnim rešenjem zgrada predstavlja značajan pomak u arhitektonskim postignućima toga vremena. Završni radovi izvedeni su 1905 godine

Zgrada Železničke stanice jedan je od simbola srpske prestonice skoro 130 godina. Lako promiču događaji uklanjanja starih simbola iz kulture i istorije naših naroda; na zgradi su ponovo zasijali grifoni koji drže grb Kraljevine Srbije. 

Kulturno-istoriski i arhitektonski spomenik od značaja, zgrada Železničke stanice 1983 godine proglašena  je za spomenik kulture.